MUHAMMAD AZNI SYAHRIZAN BIN AZIZAN's avatar'
MUHAMMAD AZNI SYAHRIZAN BIN AZIZAN3 bulan yang lepasTermination Rules

ADAKAH MC DAN CUTI TAHUN DIKIRA SEMASA DALAM TEMPOH RESIGN ?

Assalamulaikum . saya nak tanya , saya bekerja di satu company ni selama hampir 2 tahun . kemudian saya hantar resign letter sebulan pada tarikh 14 Jan . Keesokkan harinya , saya mengalami kemalangan dan telah warded selama 18 hari . Syarikat yg saya kerja memberikan MC selama 14 hari setahun dan AL selama 8 hari setahun . MC saya tidak dibayar sebab boss saya cakap dalam tempoh resign , MC dan AL tidak dikira . betul ke ?
0
Mohamad Syafiq's avatar'
Mohamad Syafiq3 bulan yang lepas
Waalaikumussalam. Menurut peraturan biasa, cuti sakit (MC) dan cuti tahunan (AL) biasanya tidak dikira semasa tempoh resign. Ini bermakna, jika seseorang pekerja menghadapi masalah kesihatan atau sedang cuti tahunan semasa tempoh mereka menyampaikan surat peletakan jawatan, syarikat mungkin tidak akan membayar mereka untuk cuti tersebut. Namun, peraturan mengenai cuti yang tidak dikira semasa tempoh resign boleh berbeza dari syarikat ke syarikat. Untuk mendapatkan jawapan yang tepat bagi situasi anda, saya mencadangkan anda untuk merujuk kepada pejabat sumber manusia atau bacaan peraturan syarikat anda. Mereka akan dapat memberikan penjelasan yang lebih tepat mengenai dasar dan amalan dalam syarikat anda. Semoga berjaya dengan proses resign anda.
0